Snellere orderverwerking met ESB voor SBJ

Scenius Astrix
  • ESB
  • .NET8
  • AZURE
  • KUBERNETES

Als logistiek fulfilment bedrijf verzorgt Service Bureau Jansen (SBJ) het logistieke proces van verkoop tot levering aan de eindklant, zowel voor consumenten als bedrijven. Het bedrijf onderscheidt zich door naast de reguliere e-fulfilment ook specifieke wensen en niet-standaard orderflows te verwerken. Met hun logistieke kennis en e-commerce-expertise biedt SBJ ook marketing- promotiondiensten aan, die marketingafdelingen verlichten. SBJ’s campagneplatform helpt marketingacties uit te voeren en tegelijkertijd waardevolle data te verzamelen. Bekende merken zoals Miele, Signify, Batavus, Philips en Maxi Cosi gebruiken het platform om verkoopcijfers te verhogen en de customer journey te begrijpen. Dit betekent veel verschillende datastromen vanuit diverse klantapplicaties die moeten communiceren met de eigen logistieke-, financiële- en marketingapplicaties. Hiervoor heeft Scenius een Enterprise Service Bus (ESB) gebouwd die alle datastromen soepel en snel verwerkt. Ook ondersteunen onze software engineers het IT-Team van SBJ bij het bouwen van cloud native apps en het overdragen van kennis.

De uitdaging: Sneller verschillende soorten orders verwerken

De logistieke processen bij SBJ worden gekenmerkt door een grote variëteit aan klanten. Met zowel B2B-orderstromen (weinig SKU’s, weinig afleveradressen) als B2C-opdrachten (veel SKU’s, veel verschillende afleveradressen) die via het Warehouse Management Systeem moeten worden afgehandeld. Daarnaast biedt SBJ een uitgebreide Refund-Return-Repair-dienstverlening, wat een efficiënt retourproces vereist en goede (data)communicatie met de verschillende vervoerders en bestelplatformen. Om deze datastromen in goede banen te leiden en complexe koppelingen te bouwen, heeft Scenius een ESB ontwikkeld.

Met het snel toenemende aantal en de diversiteit van de klantorders en steeds kortere  levertijden, is SBJ voortdurend bezig met het optimaliseren en automatiseren van haar bedrijfsprocessen. De grote variëteit aan klantomgevingen (met name e-commerce platforms en Apps) met verschillende versies, dataspecificaties en integratieprotocollen moeten foutloos kunnen communiceren met het Warehouse Management Systeem (WMS) van SBJ. Om elke integratie snel en soepel te laten verlopen, heeft Scenius een Enterprise Service Bus gebouwd die interne processen en al bekende integraties ondersteunt en waar nodig de klant zelf eenvoudig zijn integratie kan bouwen. SBJ int egreert momenteel een intern proces dat nu nog handmatig via Excel-sheets verloopt. Verder voorzien we dat in de toekomst koppelingen met e-commerce platforms zodat bijvoorbeeld Shopify standaard worden ondersteund met de ESB.

"Scenius heeft ons maatwerk geleverd waar we enorm blij mee zijn"

- Tjeerd, Sidekix

Keuze voor Scenius en de voordelen

Voor de software-infrastructuur is gekozen voor .NET 8 (voorheen dotnet core), een betrouwbaar platform van Microsoft met gegarandeerde ondersteuning voor Scenius. Voor de communicatie tussen de services wordt RabbitMQ gebruikt; een populaire message broker.

De SBJ-ESB draait “native” op Kubernetes, met een Kubernetes-omgeving als basis voor implementatie. Voor betrouwbaarheid en uptime is er een cluster opgezet op Azure, het cloudplatform van Microsoft. Het bouwen, verpakken en implementeren van de ESB-componenten gebeurt via Bitbucket, de CI/CD-omgeving van SBJ.

Hoewel het verzamelen van data bij bronstations en de aflevering ervan bij eindstations slechts een deel van de integratiewerkzaamheden is, blijft het monitoren van het berichtenverkeer in de service bus essentieel. Niet alle data die het systeem binnenkomt, is volledig en/of correct en sommige interne of externe afhankelijkheden zijn niet altijd beschikbaar.

Met de ElasticSearch (ELK) stack Prometheus en Grafana hebben we extra mogelijkheden om snel de status van de service bus te bekijken. We kunnen individuele berichten traceren binnen de service bus, inclusief data en gerelateerde logregels. Zo worden we tijdig gealarmeerd als zaken niet verlopen zoals verwacht, waardoor fouten en inconsistenties worden opgevangen voordat ze problemen veroorzaken.

Tenslotte voorziet de ESB in de mogelijkheid om direct operationele functionaliteiten toe te voegen. Zo is een specifiek proces waarbij door de klant aangeleverde Excel-files handmatig moesten worden ingelezen in het WMS van SBJ zodanig ingericht dat de data nu volledig geautomatiseerd wordt verwerkt. Een fikse versnelling van het proces en de kans op (menselijke) fouten is drastisch verlaagd.

 

Eindresultaat en vervolgstappen

Flexibiliteit en modulariteit:

Een Service Oriented Architecture (SOA) maakt gebruik van diensten die onafhankelijk van elkaar functioneren. Dit betekent dat SBJ haar systemen kan aanpassen en uitbreiden zonder de IT-infrastructuur te herzien, wat bijzonder nuttig is in een snel veranderende markt.

Efficiënte integratie: 

Een ESB faciliteert de communicatie tussen verschillende diensten binnen een SOA. Dit is essentieel voor logistieke bedrijven zoals SBJ die vaak te maken hebben met een veelvoud aan interne systemen (zoals voorraadbeheer, transportbeheer, orderverwerking) en externe systemen (zoals klantportalen, leverancierssystemen, douanesoftware). De ESB kan verschillende dataformaten en communicatieprotocollen overbruggen, wat de integratie stroomlijnt.

Herbruikbaarheid:

Diensten in een SOA kunnen worden hergebruikt voor verschillende doeleinden. Dit betekent dat SBJ een dienst die is ontwikkeld voor een specifiek proces zoals zendingstracking, kan hergebruiken in een ander proces. Wat kostenbesparingen en snelheid oplevert.

Schaalbaarheid en betrouwbaarheid: 

SOA maakt het eenvoudiger om systemen op of af te schalen naar behoefte, zonder de hele architectuur te verstoren. Samen met een ESB zorgt de SBJ-SOA voor een betrouwbare gegevensuitwisseling, zelfs bij hoge belasting, wat cruciaal is voor grote logistieke operaties.

Vereenvoudigd beheer en onderhoud: 

Met de ESB kan SBJ haar IT-landschap eenvoudiger beheren. Omdat haar ESB als een centrale hub functioneert, is het makkelijker om wijzigingen te implementeren, prestaties te monitoren en problemen op te lossen.

Verbeterde dataconsistentie en -kwaliteit:

Door gebruik te maken van een gecentraliseerd systeem voor gegevensuitwisseling, kan SBJ de consistentie en kwaliteit van haar gegevens verbeteren, wat leidt tot betere besluitvorming en operationele efficiëntie.

Samengevat de combinatie van SOA en ESB biedt SBJ een flexibele, schaalbare en efficiënte manier om verschillende IT-systemen en -processen te integreren en beheren, wat essentieel is in een sector die afhankelijk is van snelle en betrouwbare informatie-uitwisseling.

Meer weten over de mogelijkheden van een ESB voor uw organisatie?

Heeft uw organisatie ook te maken met uitdagingen op het gebied van data-integratie vanuit verschillende externe omgevingen en (cloud)gebaseerde applicaties? Dan kan een ESB mogelijk uitkomst bieden. 

Scenius heeft de kennis en ervaring om u zowel op managementniveau een inhoudelijk onderbouwd advies te geven als, indien ook daadwerkelijk zinvol, de ESB-infrastructuur voor uw organisatie te bouwen, te implementeren, uw medewerkers te trainen en de ESB te onderhouden. 

Herkenbaar? Neem dan contact op voor een oriënterende kennismaking.