Competentie tracking en ontwikkeling met EntreComp

Project samenvatting

Type
WEB-APP
Duur
2.5 maanden
Team
3 full-stack developers
Technologieën
asp .NET Core, aNGULAR, postgres

De Partner

Gebaseerd op het door het Joint Research Centre (JRC) van de EU ontwikkelde raamwerk “The Entrepreneurship Competence Framework”, heeft het EntreComp Expertise Centre van Fontys Hogescholen myEntreComp ontwikkeld. Hiermee wordt de ontwikkeling van ondernemerschapscompetenties van studenten gemeten, gevolgd en gestimuleerd.

De Uitdaging

Scenius heeft voor MyEntreComp een self-assessment-applicatie ontwikkeld voor studenten en coaches en een back-office-applicatie voor het configureren, invoeren en onderhouden van de competentie-ontwikkelmethode en content. Honderden studenten, coaches en docenten gebruiken MyEntreComp

de case study

Competentie tracking en ontwikkeling met EntreComp.

Een gigantische Excel invullen, dat is niet iets wat je anno 2019 verwacht als je een competentie assessment gaat invullen. Het onderliggende systeem is uitgebreid gevalideerd en getoetst, maar dat maakt het proces nog niet toegankelijk en leuk voor de kandidaat. 

Deze taak was voor ons weggelegd. Studenten op een leuke wijze hun skills laten toetsen en volgen. In de college zaal op de laptop, op de PC thuis, op de tablet of de smartphone in de trein. Starten en stoppen waar je gebleven was, het liefst met honderden studenten tegelijk.

Wij mochten het mogelijk maken. 

Planning

Na een paar goede brainstorm sessies met het MyEntreComp team, hebben we de bestaande Excel met al haar referenties, formules en grafieken gedestilleerd naar specificaties. Meedenken zit in onze aard, zodoende hebben we ook samen naar nieuwe features gezocht, die nu het leven van de coaches en studenten gemakkelijker maken.

Van oppervlakkige zaken zoals het vergelijken van assessments tot de mogelijkheid om, afhankelijk van email, een andere OIDC provider te gebruiken. Daarnaast zijn studenten nu ook voorzien van digitaal ondertekende resultaten die derden online kunnen verifiëren. Door dit soort creatieve toevoegingen konden we met weinig extra werk de ervaring en meerwaarde aanzienlijk vergroten.

Realisatie

Na het specificeren van alle functionaliteit zijn we gestart met de realisatie. Met ons requirements management systeem, Azure DevOps (TFS), hebben we de taken opgesplitst in sprints en om de twee weken het volgende belangrijkste deel opgeleverd. Dit proces herhaalde zichzelf totdat het product volwassen genoeg was voor een live-gang. 

Release

Na uitgebreid intern testen werd een datum afgesproken voor de live-gang. Door onze veelzijdige E2E tests en live status monitoring hadden zowel wij als MyEntreComp team er alle vertrouwen in. Op de dag van livegang gingen de Grafana grafieken de lucht in en was onze technische ondersteuning op locatie aanwezig in de college zaal. De onderwijsinstelling waar de lancering plaatsvond, verzorgde hun studenten met een  divers arsenaal aan tablets die zelfs de Romeinen niet meer zouden gebruiken. Een paar uur en tienduizenden API calls verder was het klaar, de studenten gingen weer frikandellenbroodjes eten en naar huis. Met een gemiddelde response time van 15ms en geen errors, ondanks de grote diversiteit aan devices, waren beide partijen zeer tevreden met deze release. Deze mening werd ook gedeeld door zowel de studenten als de coaches die als eerste, op grote schaal, met het nieuwe systeem mochten werken.

Dit project is nog verre van klaar! We verwachten in augustus 2020 twee keer zo veel gebruikers. Samen groeien we door, wij zijn er klaar voor!          

Neem contact op met scenius.

  • contact@scenius.nl
  • 040 369 0149
  • Collse heide 50C, Nuenen

Met plezier denken we met je mee over jouw idee, volgende groeistap of ander software-vraagstuk. Stuur ons even een bericht en de eerste stap is gezet!

  • contact@scenius.nl
  • 040 369 0149
  • Collse heide 50C, Nuenen